Logo Universiteit Utrecht

Handleidingen

Terug

Inlogproblemen met Solismail (ter voorbereiding van 2FA)

Door de overgang naar een nieuwe, veiligere manier van inloggen is het mogelijk dat je problemen ondervindt met het benaderen van Solis-mail of agenda via jouw telefoon of mail-applicatie. De aanpassing heeft plaatsgevonden op 8 juli 2020 om 15:00 uur.

Waardoor komt dit?

De Universiteit Utrecht (UU) werkt continu aan het verbeteren van informatiebeveiliging. Het aanzetten van twee-factor-authenticatie (2FA) is hier een belangrijk onderdeel van. Later dit jaar wordt Office 365 (de verzamelnaam voor Outlook, Word, Excel, PowerPoint, Teams, etc.) extra beveiligd met 2FA. Om 2FA aan te kunnen zetten voor Office 365 is het nodig om de achterliggende techniek van de mail-infrastructuur te verbeteren.

We gaan over van basic authentication naar het veiligere modern authentication voor verbindingen die gebruik maken van ActiveSync. ActiveSync is het protocol dat de UU gebruikt om e-mail, contacten, agenda’s, taken en notities te laten synchroniseren tussen mobiele apparaten en de mailserver. Het zorgt er dus voor dat de informatie op jouw telefoon, tablet of laptop klopt met de informatie op de server.

Wat moet je doen?

Wanneer je geen problemen ervaart, hoef je niets te doen. Het kan echter zijn dat je onderstaande melding in je Inbox krijgt, als dat zo is zal je het account opnieuw moeten toevoegen.

Toegang tot uw e-mail is geblokkeerd.

Heb je op een bepaald apparaat (meestal een telefoon) na 8 juli rond 15:00 uur problemen met het benaderen van je e-mail of agenda? Doe dan het volgende:

  • Installeer de laatste updates voor het apparaat zelf.
  • Installeer de laatste versie (update) van je mail-applicatie (via de software store van jouw apparaat of via internet). Hieronder staan instructies voor de meest gebruikte telefoons en besturingssystemen.
  • Werkt dat niet? Verwijder dan je bestaande UU mailaccount uit je mail-applicatie en configureer deze opnieuw. Lees de stap-voor-stap instructie voor Android of voor iOS
  • Zet je apparaat hierna uit en start het opnieuw op.
  • Controleer of je e-mail en agenda weer werkt. Heb je nog steeds problemen? Je hebt dan waarschijnlijk een andere applicatie nodig of je apparaat is verouderd. Neem contact op met de ICT Servicedesk voor advies.

Ik heb een iPhone of iPad (iOS)

Heb je een iPhone of iPad? Dan heb je iOS op je toestel staan. Om te bepalen of je iets moet doen, moet je eerst controleren welke versie van iOS je op jouw toestel hebt staan. Dit doe je door achtereenvolgens te gaan naar Instellingen, Algemeen, en Info. Kijk wat er staat achter ‘Softwareversie’. Dit is het versienummer van jouw iOS. Kies vervolgens hier beneden deze versie om te kijken wat je moet doen.

Je hebt twee opties. Je kunt de standaard mail app van je apple apparaat gebruiken, of de speciale Microsoft Outlook app. Je moet mogelijk wel je UU mailaccount eenmalig opnieuw instellen.

*Een gedeelde mailbox is bijvoorbeeld servicedesk@uu.nl. Je kijkt en beheert dan met meerdere collega’s één mailbox.

Deze versie van iOS is helaas te oud om de nieuwe manier van e-mailen (veiligere authenticatie) te ondersteunen. Op de hulppagina van Apple staat beschreven hoe je jouw iOS-versie kunt updaten naar een nieuwere versie.
Met een akkoord van je leidinggevende kun je een nieuw toestel aanschaffen. Hoe dit werkt, lees je op https://intranet.uu.nl/hardware-bestellen.

Ik heb een Android telefoon

Op veel mobiele telefoons staat Android. Dit zijn uiteenlopende merken, waaronder Samsung, Huawei, Alcatel, LG, Sony, Acer, Motorola, Archos, Oppo, Google, Asus en Honor.

Om te bepalen of je iets moet doen, moet je eerst controleren welke versie van Android je op jouw toestel hebt staan. Dit doe je door naar Instellingen te gaan op je toestel, en daar te zoeken op “Android-versie”. Klik hier vervolgens op. Er wordt nu getoond welke versie je hebt. Kies vervolgens hier beneden deze versie om te kijken wat je moet doen.

Je hebt twee opties. Je kunt de Gmail app gebruiken, of de Microsoft Outlook app. Indien je de mailbox al gekoppeld had zal je deze mogelijk moeten verwijderen en opnieuw koppelen. Doe dit via de Instellingen van je telefoon

  • Optie 1: de Gmail app. Hiermee kun je alleen jouw eigen e-mailbox bekijken. Het is niet mogelijk om een gedeelde mailbox* te koppelen. In deze handleiding lees je hoe je de Gmail app installeert.
  • Optie 2: de Microsoft Outlook app, die je kunt downloaden uit de Google Playstore. Hiermee kun je zowel je eigen e-mailbox bekijken, als eventuele gedeelde mailboxen*. In de handleidingen lees je hoe je de Outlook app installeert en hoe je een gedeelde mailbox toevoegt.

*Een gedeelde mailbox is bijvoorbeeld servicedesk@uu.nl. Je kijkt en beheert dan met meerdere collega’s één mailbox.

Verder hoef je niets te veranderen en blijf je mailen zoals je gewend bent.

Deze software is helaas te oud om de nieuwere geavanceerde authenticatie te ondersteunen. Op de hulppagina van Google staat beschreven hoe je Android kunt updaten naar een nieuwere versie.
Met een akkoord van je leidinggevende kun je een nieuw toestel aanschaffen. Hoe dit werkt, lees je op https://intranet.uu.nl/hardware-bestellen.

Ik gebruik een PC met Windows

Wanneer je Windows op je computer hebt staan, is deze situatie voor jou van toepassing. Kies hieronder met welke applicatie je jouw e-mail bekijkt.

Om ook met de nieuwe instellingen veilig je mail te kunnen benaderen dien je gebruik te maken van een van de onderstaande versies:

  • Office 365
  • Office 2016
  • Office 2019

Op alle Solis-werkplekken is de nieuwste versie van Office al geïnstalleerd. Indien je nog gebruik maakt van oudere versies van deze programma’s (Outlook 2010 of Outlook 2013) kan het zijn dat er inlogproblemen ontstaan. Om deze te verhelpen moet je de applicatie verwijderen, de pc opnieuw opstarten en de laatste versie installeren. Als medewerker of student van de UU kan je kosteloos gebruik maken van Outlook 365. Hoe je deze versie installeert staat beschreven in deze handleiding.

Mozilla Thunderbird ondersteunt de nieuwe authenticatie methode vanaf versie 78. Hoe je het UU-account toevoegt in Thunderbird staat beschreven in deze handleiding.

Ik heb een Mac (macOS)

Wanneer je een computer hebt van het merk Apple, is deze situatie voor jou van toepassing.

In de meeste gevallen zal Apple Mail blijven werken, maar het kan zijn dat je opnieuw moet inloggen. Ga hiervoor naar https://myaccount.microsoft.com en kies voor de optie Overal uitloggen. Dit zorgt ervoor dat je op al je apparaten uitgelogd bent en opnieuw kan inloggen. Dit zou de meeste problemen moeten verhelpen. Meer instructies voor het koppelen van je Solismail in Apple Mail staan in deze handleiding.

Als je nog op macOS 10.13 (High Sierra, 2017) of ouder werkt zal je macOS moeten upgraden om veilig te kunnen blijven werken. Je hebt minimaal macOS 10.14 (Mojave) nodig. Je kunt de nieuwste versie van macOS gratis downloaden en installeren via de App Store. Meer instructies staan op de hulppagina van Apple.

Om ook met de nieuwe instellingen veilig je mail te kunnen benaderen dien je gebruik te maken van een van de onderstaande versies:

Indien je nog gebruik maakt van oudere versies van deze programma’s (Outlook 2010 of Outlook 2013) kan het zijn dat er inlogproblemen ontstaan. Om deze te verhelpen moet je de applicatie verwijderen, de pc opnieuw opstarten en de laatste versie installeren. Als medewerker of student van de UU kan je kosteloos gebruik maken van Outlook 365. Hoe je deze versie installeert staat beschreven in deze handleiding.

Mozilla Thunderbird ondersteunt de nieuwe authenticatie methode vanaf versie 78. Hoe je het UU-account toevoegt in Thunderbird staat beschreven in deze handleiding.

Ik gebruik Linux

Wanneer je een computer hebt waarop je (zelf) Linux hebt geïnstalleerd, is deze situatie voor jou van toepassing.

Mozilla Thunderbird ondersteunt de nieuwe authenticatie methode vanaf versie 78. Hoe je het UU-account toevoegt in Thunderbird staat beschreven in deze handleiding.

Laatst bijgewerkt op: 27/07/2020

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending