Logo Universiteit Utrecht

Handleidingen

Terug
Doelgroep: Medewerkers

Laptop UU: eerste gebruik

Wanneer je een Windows 10 laptop van de universiteit in gebruik neemt, moet je met een aantal dingen rekening houden. Deze handleiding beschrijft wat je kunt doen om goed te kunnen werken met je laptop op de universiteit, maar ook thuis of onderweg.

  • Laptops kunnen op twee manieren gebruikt worden: een losse laptop, of een laptop met een dockingstation.

    Kies hieronder wat voor jou van toepassing is.

  • Een dockingstation ziet er als volgt uit:

    Solislaptop eerste gebruik-Dockingstation-1Hierin wordt de laptop vastgeklikt. Aan het dockingstation zitten kabbels die zorgen voor stroom, netwerk, muis en toetsenbord.

    Zorg dat de laptop uitstaat, en klik deze op het dockingstation zoals hieronder weergegeven.

    Solislaptop eerste gebruik-Dockingstation-2

    Ga nu door naar stap 5.

    Log je voor het eerst in op een UU laptop? Volg dan onderstaande stappen.

    Heb je een losse laptop zonder toebehoren? Dan heb je twee dingen nodig:

    • Netwerkkabel
    • Een vaste netwerkaansluiting (in de muur) op de Universiteit Utrecht

    Heb je één van deze dingen niet? Je kunt hiervoor tijdelijk de aansluiting van een vaste PC gebruiken:

    • Zet de PC uit
    • Trek voorzichtig (door het lipje in te drukken) de netwerkkabel uit de PC
    • Stop de netwerkkabel in je laptop

    Vraag bij twijfel om hulp.

    Ga verder met stap 1.

  • Stap 1

    Eerste keer inloggen

  • Stap 2

    Zorg dat je laptop uitstaat. Sluit de adapter aan op de laptop en doe deze in het stopcontact.

    Let op: iedere laptop heeft een grijs plaatje met een UU-nummer erop. Meestal zit deze op de klep. Geen plaatje met een UU-nummer? Neem dan contact op met je ICT contactpersoon.

  • Stap 3

    Zoek een vrije netwerkaansluiting in de muur (meestal in de buurt van een stopcontact).

    Stop hier de kabel in.

  • Stap 4

    Zoek bij de laptop de netwerkaansluiting. Deze is afgebeeld op de foto. Stop hier de kabel in.

    Wanneer de netwerkaansluiting werkt, gaan de lampjes boven de aansluiting na enige tijd knipperen (geel en/of groen) wanneer de laptop is aangezet.

  • Stap 5

    Zet de laptop aan en wacht tot je de vlag van de UU op de achtergrond ziet, druk op Enter of de spatiebalk om het inlogscherm te krijgen.

    Voer nu je Solis-id in bij gebruikersnaam, en je wachtwoord daaronder.

    Als gebruikersnaam kan je ook je universitaire e-mailadres (met al je voorletters) gebruiken.

  • Het kan even duren voordat de laptop klaar is met inloggen, omdat het de eerste keer is dat de laptop zich aanmeld op het netwerk.

  • Stap 6

    Software installeren

  • Een paar applicaties zijn standaard geïnstalleerd op de laptop, waaronder alle Office-applicaties zoals Word en Excel. Voor de overige applicaties kun je terecht bij het Software Center. Dit kun je vinden door in het Startmenu “Software Center” te typen en daarop te klikken. Dit kan alleen wanneer je op de universiteit bent, en de laptop met de netwerkkabel of Eduroam verbonden is. De installatie van alle gewenste applicaties kan enige tijd in beslag nemen.

     


    Wil je dus op een later tijdstip onderweg of thuis ook bepaalde applicaties gebruiken, dan moet je van tevoren (eenmalig) deze applicaties installeren
    .

     

  • Stap 7

    Als de installatie via het Software Center voltooid is kun je de desbetreffende applicaties vinden in het Startmenu.

  • We raden aan om de volgende (basis) applicaties altijd te installeren:

    • 7-zip
    • Skype for Business
    • Adobe reader of Adobe acrobat professional
    • Indien gebruikt: SURFdrive

    Je kunt een geïnstalleerde applicatie gemakkelijk vinden door in het startmenu de naam van de applicatie te typen.

  • Stap 8

    Bij je laptop moet Outlook eenmalig ingesteld worden. Denk aan:

    • Je handtekening (ga naar file, options, signatures). Je kunt het beste een eerder verzonden e-mail openen en je handtekening hieruit kopiëren.
    • functionele (NPM) mailboxen koppelen.
    • Archiefmappen (PST) koppelen (file, open, Open outlook data file).

  • Stap 9

    Ben je klaar met het installeren van alle applicaties? Doe dan het volgende:

    • Zet de laptop uit (via het startmenu: kies voor “afsluiten”).
    • Haal de netwerkkabel uit de laptop (en plaats eventueel terug in de PC). Deze is nu niet meer nodig.
    • Zet de laptop weer aan
    • Log in met je Solis-id en wachtwoord.

    Lukt het niet om in te loggen? Neem dan contact op met de ICT Servicedesk.

  • Stap 10

    Verbinding maken

  • Stap 11

    Wacht tot je bureaublad is verschenen. Controleer nu of de wifi aanstaat. Meestal kan je dit zien aan een lampje op je toetsenbord wat brandt. Indien dit uitstaat, druk dan eenmalig op deze toets om wifi aan te zetten.

    Klik nu op het wifi-icoon.

  • Stap 12

    Selecteer eduroam. Klik daarna op “Connect”.

    Log in met je UU e-mailadres en je solis-wachtwoord.

    Wanneer je een melding krijgt over een certificaat, klik je op accepteren.

  • Stap 13

    Wanneer je nu met je muis over het wifi-icoon gaat, zie je “soliscom.uu.nl Internet Access” staan. Wifi is nu goed ingesteld.

    Raadpleeg de handleiding “Eduroam op Windows 10” voor uitgebreide instructies.

  • Stap 14

    Je laptop is nu gereed voor gebruik. Ons advies is, om minimaal één keer in de 2 maanden de laptop te verbinden met het universiteitsnetwerk via de kabel (of op een dockingstation te plaatsen). Op die manier blijft het besturingssysteem (Windows) bijgewerkt en is de laptop optimaal beveiligd.

  • Dit kan alleen wanneer je installatierechten hebt op de laptop. Dit staat vermeld op je bureaublad. Heb je geen installatierechten en heb je dit wel nodig? Neem dan contact op met de ICT Servicedesk. Na goedkeuring van je ICT contactpersoon krijg je deze toegewezen.

    Je U-schijf en O-schijf zijn standaard beschikbaar wanneer je de laptop hebt verbonden met de kabel met het universiteitsnetwerk, óf wanneer je verbonden bent met eduroam (wifi).

    Heb je geen internetverbinding? Dan zie je een ‘tijdelijke U- en O-schijf’. De laptop onthoud dan de aanpassingen die je doet, en zal zodra je weer verbonden bent met eduroam of de kabel, je bestanden bijwerken (synchroniseren).Veel van je bestanden zijn echter niet te benaderen.

    Heb je wel een internetverbinding en wil je onderweg of thuis werken? Gebruik dan VPN Anyconnect. Hiermee kun je thuis of onderweg (via bijvoorbeeld een wifi hotspot of thuis via je eigen netwerk) met je bestanden werken op je U- en O-schijf. Lees in deze handleiding hoe je dit doet.

    Je kunt dit zelf instellen.

    • Open het Startmenu
    • Zoek op “deksel” en open het zoekresultaat door erop te klikken
    • Verander de optie “actie als ik het deksel sluit” naar “geen actie ondernemen”

    Je ziet het volgende scherm: (druk op de ‘terugtoets’ in je browser om de afbeelding weer te sluiten)

     

    Dit komt soms voor wanneer je wisselt van een vaste netwerkverbinding (kabel) naar eduroam (wifi). Het gemakkelijkst is, om de laptop helemaal uit te zetten en weer aan. De U- en O-schijf zijn in de meeste gevallen daarna weer zichtbaar.

    Het kan zijn dat sommige snelkoppelingen niet meer werken na de installatie van Windows 10. Dit komt omdat sommige programma’s zijn vernieuwd of verplaatst. Je kunt de snelkoppelingen het best verwijderen en opnieuw aanmaken.

    Dit kun je als volgt instellen:

    • Open het startmenu
    • Zoek naar “beeldscherm”, en klik op het resultaat: Beeldscherminstellingen wijzigen.
    • Er opent een nieuw venster, onder de optie ‘Schaal en lay-out’ kun je tekst en iconen groter maken

Laatst bijgewerkt op: 11/09/2019

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending