Outlook: niet-persoonlijke mailbox koppelen

In deze handleiding lees je hoe je op een werkplek van de UU in Outlook 2016 een niet-persoonlijke mailbox kunt toevoegen. Dit is bijvoorbeeld een groepsmailbox van een afdeling. Hoewel de specifieke stappen kunnen verschillen, is voor Outlook 365 de strekking vergelijkbaar.

Met een niet-persoonlijke mailbox kun je:

• Mails lezen uit een algemene mailbox, en beantwoorden vanuit de algemene naam van de mailbox (bv. “ICT Servicedesk”)
  • Verstuurde items worden bewaard in de mailbox van waaruit je ze verstuurt, en niet in je eigen verzonden items
  • Categoriën (kleuren) instellen: deze zijn voor iedereen die de mailbox gebruikt hetzelfde
  • Contactpersonen van de extra mailbox zijn ook beschikbaar als adreslijst
  • Voor elke nieuwe e-mail is een notificatie zichtbaar onderaan het scherm
  • Mocht je problemen ervaren met je niet-persoonlijke mailbox kan het nodig zijn om je niet-persoonlijke mailbox (NPM) eerst te verwijderen, voordat je deze handleiding volgt om hem (opnieuw) toe te voegen. Hoe je dit doet lees je onderaan de pagina.

• Klik in Outlook linksboven op “File”.

• Klik vervolgens op “Account Settings” en dan nogmaals op “Account Settings”.

• Klik hier op “New”.

• Vink “Manual setup or additional server types” aan.
    • Klik op “Next”.

• Vink “Microsoft 365” aan.
    • Vul bij e-mailadres het volledige e-mailadres in van de niet-persoonlijke mailbox.
    • Klik op “Next”.

• Log in met je eigen e-mailadres en soliswachtwoord

Let op: Gebruik hier niet het e-mailadres van de niet-persoonlijke mailbox voor, ook al staat het al ingevuld in sommige gevallen.

• Vul hier je 2FA verificatie code in (dit scherm kan er anders uitzien dan de afbeelding, afhankelijk van de 2FA methode die je gebruikt)

• Zorg dat “Set up Outlook Mobile on my phone, too” uitgevinkt staat
    • Klik vervolgens op “Finish”
    • Klik in de pop-up op “Ok”
    • Herstart Outlook

Je niet-persoonlijke mailbox is nu gekoppeld en in de linker balk – waar ook je eigen inbox te vinden is – zichtbaar.

• Het kan zijn dat deze NPM is toegevoegd als zogenaamde additionele mailbox, en niet als apart account. Om deze te verwijderen, volg je de volgende stappen:

• Ga naar bestand > info > accountinstellingen > accountinstellingen.
    • Dubbelklik je eigen e-mailaccount
    • Ga naar “meer instellingen”
    • Ga naar “geavanceerd”
    • Hier vind je de mailbox, en kun je hem verwijderen
    • Klik op “OK” en “voltooien”.

Als je rechten hebt op een bepaalde niet-persoonlijke mailbox kun je via onderstaande link inloggen met je eigen studenten e-mailadres (bv. j.jansen@students.uu.nl). Vul bij deze link dan het e-mailadres van de NPM in waarop je wilt inloggen in plaats van “emailadresvandeNPM”.

Om een niet-persoonlijke mailbox te verwijderen volg je de eerste 2 stappen van deze handleiding. Je selecteert dan de mailbox die je wilt verwijderen en klikt vervolgens op “Remove”.

Als je een pop-up krijgt klik je op “Ok”.

Laatst bijgewerkt op: 17/07/2023