SCEM: Overstappen naar een nieuwe telefoon

Indien je een vervangend (zakelijk) toestel krijgt van je werkgever dien je (persoonlijke) gegevens en applicaties over te zetten van je oude naar je nieuwe toestel. Voor het benaderen van UU-gegevens zoals je UU-mail dient jouw toestel beveiligd te zijn met Solis Cloud Endpoint Management (SCEM). Hieronder staan in grote lijnen de stappen die je moet uitvoeren;

1. Back-up en gegevens overzetten
  2. 2FA TWO-FACTOR-AUTHENTICATION overzetten van je oude toestel op je nieuwe toestel
  3. SCEM configureren op je nieuwe toestel om UU-data te kunnen benaderen
  4. Oude toestel terugzetten naar fabrieksinstellingen.

Voordat je begint met het instellen van je nieuwe toestel, houdt de volgende gegevens bij de hand en houdt rekening met het volgende;

• Solis-ID en wachtwoord
  • Apple- of Google-account met wachtwoord
  • Voor het instellen van wifi selecteer je ‘Utrecht University’. Hierbij heb je jouw Solis-ID en wachtwoord nodig. Op een Android toestel selecteer je bij CA-certificaat ‘Niet valideren’ en op een Apple toestel moet je de verbinding ‘Vertrouwen’
  • Je nieuwe toestel MOET beveiligd zijn met een 6-cijferige pincode om je scherm mee te ontgrendelen.
  •  1. BACK UP en Overzetten van gegevens

Wordt op je oude toestel automatisch een back-up gemaakt van je gegevens naar de Cloud? Dit verschilt per GSM en operating system (OS) en het type account dat je hebt op je toestel. Controleer of je een recente back-up hebt en of je back-up alles bevat wat je wil overzetten, zoals contacten, berichten, foto’s en Whatsapp-gesprekken (in Whatsapp zelf instellen).

Nadat je ingelogd bent op je nieuwe toestel met je Apple- of Google-account en de applicaties geïnstalleerd zijn, zijn de inloggegevens en gebruikersdata hiervan niet gesynchroniseerd. Denk hierbij aan 2FA of bijvoorbeeld een bank-app. Je zult je opnieuw moeten aanmelden.

Er zijn meerdere manieren om gegevens van je oude telefoon op je nieuwe telefoon te krijgen. De makkelijkste manier is werkwijze B.

Werkwijze A

Na het inloggen met hetzelfde account op je nieuwe toestel worden jouw gegevens gesynchroniseerd naar de het nieuwe toestel. Als niet alles gesynchroniseerd is dan kan je handmatig de gegevens (zoals foto’s en video’s) overzetten.

Werkwijze B

Bij Samsung toestellen kan dat met de app Samsung Smart Switch.

Voor Apple toestellen kan dat met ‘Begin direct’.

LET OP: het overzetten van gegevens wordt niet ondersteund door de UU.

• 2. 2FA – TWO-FACTOR-AUTHENTICATION

Als eerste moet de twee-factor-authenticatie (2FA) applicatie op je oude toestel gedeactiveerd worden waarna je het weer kan installeren op je nieuwe toestel.

• Ga op laptop of pc naar de website https://mysolisid.uu.nl
    • Nadat je bent ingelogd, druk op ‘Two-factor authentication’ in de zwarte balk
    • Selecteer ‘Deactivate 2FA with…’ (jouw app)
    • Bevestig de deactivatie op je oude telefoontoestel, zo is het toestel ontkoppeld.
    • Het scherm op de website mysolisid.uu.nl zal terugspringen naar ‘Get started’ en selecteer deze. Volg de stappen die voor jou van toepassing zijn met jouw nieuwe toestel.

(Heb je de oude app/toestel niet bij de hand, kan je ook deactiveren met behulp van de recovery-code. Heb je die ook niet, dan zal je bij de IT-Servicedesk moeten vragen de 2FA te deactiveren.)

Voor het (opnieuw) installeren van de 2FA app zijn handleidingen te vinden op:  Manuals | UU Handleidingen. Staat de handleiding van jouw 2FA applicatie niet op de handleidingen website dan dien je zelf dit op te zoeken. De UU levert alleen support op NetIQ en Google Authenticator-apps.

• 3. SCEM

Protocol toepassen op je nieuwe toestel om UU-data te kunnen benaderen. Hiervoor zijn er een aantal handleidingen beschikbaar op de handleidingen website van de UU;

Gebruik de zoekterm ‘scem’ voor actuele handleidingen en selecteer de handleiding die voor jou van toepassing is. Als je deze hebt doorlopen, kun je jouw UU-data via de telefoon benaderen.

NB: Het betreft hier een SCEM-installatie op een UU-telefoon, dus niet een Privé telefoon.

• 4. Terug naar fabrieksinstellingen

Per type/merk toestel kan dit anders zijn, maar in grote lijnen staan onderstaand de geijkte stappen. Mocht het je hiermee niet lukken, zoek dan online naar informatie hierover betreffende jouw type toestel. Of vraag hulp hierbij als je het toestel in komt leveren.

1. Open de app ‘Instellingen’ op je telefoon.
    2. Tik op Accounts. Als je Accounts niet ziet, tik je op Gebruikers en accounts.
    3. Log uit van het account (Google/ Apple ID)
    4. Dit moet je vaak bevestigen met bijvoorbeeld het wachtwoord van het account of de code van je je schermontgrendeling.
    5. Check of ‘Find my (i)Phone’ of ‘Zoek mijn (i)Phone’ uit staat.

Factory reset telefoon:

Open de app Instellingen op je telefoon.

Android Apple
    Ga naar ‘info telefoon’ Ga naar ‘Algemeen’
    Kies resetten of fabrieksinstellingen terugzetten ‘Stel opnieuw in’ > ‘Wis alle inhoud en instellingen’

Volg de stappen.

Herstart het toestel, hij zou nu met het default startscherm moeten komen. Alle gebruikersdata is nu verwijderd.

Laatst bijgewerkt op: 1/12/2023