Logo Universiteit Utrecht

Terug

SCEM: UU telefoon (Android)

Om op je mobiele telefoon toegang te krijgen tot de UU Office 365 apps (Outlook, Teams, OneDrive, Word, etc.) en bijbehorende data, moet je de Bedrijfsportal app installeren.

Hierbij moet je telefoon:

  • Voorzien zijn van een recente versie van Android OS (vanaf versie 9.0)
  • Er moet een pincode ingesteld zijn (minimaal 6 cijfers)
  • Je moet 2FA hebben ingesteld

Bij de UU worden de volgende apps als zakelijk beschouwd:

  1. Company portal
  2. Microsoft Office
  3. Microsoft Outlook
  4. Microsoft OneDrive
  5. Microsoft PowerPoint
  6. Microsoft Word
  7. Microsoft Excel
  8. Microsoft OneNote
  9. Microsoft Teams
  10. Microsoft Skype for Business
  11. Microsoft Lens – PDF Scanner
  12. Microsoft Stream
  13. Microsoft Lists
  14. Microsoft Visio Viewer
  15. Microsoft Whiteboard
  16. Microsoft Launcher
  17. Microsoft Planner
  18. Microsoft 365 Admin
  19. Microsoft Azure Information Protection Viewer
  20. Microsoft SharePoint
  21. Microsoft Kaizala
  22. Microsoft PowerApps
  23. Microsoft To-Do
  24. Microsoft Power Automate
  25. Microsoft Power BI
  26. Microsoft Yammer
  27. Microsoft Bookings
  28. Microsoft Authenticator
  29. Microsoft Dynamics CRM

RESTRICTIES

De onderstaande voorwaarden en beperkingen gelden voor appraten met een Android besturingssysteem;

  • Het kopiëren (knippen/plakken) van zakelijk gegevens naar persoonlijke apps is niet mogelijk;
  • Het kopiëren (knippen/plakken) van zakelijk gegevens tussen zakelijke apps is altijd mogelijk;
  • Het opslaan van zakelijke documenten is alleen mogelijk in Microsoft OneDrive of Sharepoint;
  • Het opslaan van zakelijke documenten op jouw eigen telefoon of tablet is niet mogelijk;
  • Na 30 minuten (en het niet gebruiken van een zakelijke app) is het ingeven van de PIN code voor het openen van zakelijke app(s) opnieuw vereist.

Indien op het toestel een van de bovenstaande Office 365 apps is geïnstalleerd om je zakelijke data te benaderen (zoals je UU mail of Teams) dan kunnen deze apps na de installatie van Intune geen UU data meer benaderen. Je gebruikt vanaf dan de Office 365 apps die door Intune worden geïnstalleerd in je werkmap.

Voor deze handleiding is gebruikt gemaakt van een Samsung Android apparaat met Nederlandse taalinstellingen en de nieuwste versie van de Android OS. Het kan zijn dat de afbeeldingen verschillen met andere toestellen en Android versies.

  • Een 2FA app moet zijn geïnstalleerd voor het volgen van deze handleiding. Voor meer informatie over 2FA zie: https://intranet.uu.nl/2fa .

  • Stap 1

    Open de Google Play Store applicatie en zoek naar de app Bedrijfsportal of Company portal (indien het toestel in het Engels is ingesteld). Kies voor Microsoft-bedrijfsportal en installeer de applicatie.

  • Stap 2

    Tik op “Openen” zodra de applicatie geïnstalleerd is.

    Door het openen van deze applicatie wordt er gestart met het koppelen van je toestel aan de beveiligde omgeving van de UU. Dit koppelen wordt ‘enrollment’ (inschrijven) genoemd.

  • Stap 3

    Na het openen van de applicatie, kies je voor “Aanmelden”.

  • Stap 4

    Een loginscherm verschijnt.

    Log hierop in met je UU e-mail adres. Kies vervolgens voor “Volgende“.

    Je zult hierna een scherm zien waarop vermeld staat “U wordt naar de aanmeldpagina voor uw organisatie geleid”

  • Stap 5

    Wederom verschijnt er een login-scherm. Log ook hier in met je UU e-mailadres en wachtwoord.

    Na het inloggen zal automatisch de al geïnstalleerde 2FA applicatie opgestart worden voor authenticatie.

    Na een goedgekeurde authenticatie zal de Bedrijfsportal applicatie verder opstarten en de aanmelding continueren. Het kan zijn dat de Bedrijfsportal applicatie niet zelf verschijnt, maar dat je handmatig moet schakelen naar de Bedrijfsportal applicatie.

  • Stap 6

    De Bedrijfsportal applicatie is nu opgestart. Het instellen van de bedrijfstoegang wordt getoond. Klik op “Beginnen” om de enrollment te starten.

  • Stap 7

    Druk op “Beginnen” om met het instellen van bedrijfstoegang te beginnen.

  • Stap 8

    De applicatie zal nu een overzicht tonen van de mogelijkheden die de organisatie krijgt bij het koppelen van het toestel.

    Onder het kopje “kan nooit zien” staat beschreven welke informatie de Universiteit Utrecht niet kan zien van je apparaat. Onder het kopje “kan zien” staan de onderdelen waar Universiteit Utrecht wel inzicht in heeft.

    Tik op “Doorgaan“.

  • Stap 9

    Het toestel zal nu een werkprofiel maken. Mogelijk komt er nog een verzoek voor het accepteren van de Samsung voorwaarden.

    Tik op “Akkoord” om deze stap nu uit te voeren.

  • Stap 10

    Na akkoord zal er een speciaal werkprofiel worden gemaakt op het toestel. Dit kan enige tijd duren afhankelijk van de Wifi/4G verbinding. Als alles goed gaat verschijnt er een icoon van een aktetas  rechtsonder het scherm.

    Tik op “Doorgaan“.

    Het apparaat wordt toegevoegd aan de bedrijfsportal. Wacht totdat deze stap is voltooid.

  • Stap 11

    Het werkprofiel is ingesteld.

    Klik op GEREED.

  • Stap 12

    Kies ‘OK

  • Stap 13

    Nadat de koppeling is gelukt, zal het Apparaten venster verschijnen.

    In dit overzicht staan alle gekoppelde apparaten  die in je bezit zijn. Dit kunnen één of meerdere apparaten zijn.

    Het aanmaken van een werkprofiel en het instellen van bedrijfstoegang is nu gereed.

    Kies OPENEN om naar de Google Store voor werk te gaan.

  • Stap 14

    In deze zakelijk Google Play Store worden alle applicaties getoond die aan de medewerkers worden aangeboden vanuit de zakelijke omgeving.

    Sommige applicaties worden automatisch geïnstalleerd. Deze kan je herkennen aan het ‘Installeren…’ status onder het icoontje van de applicatie.

    Selecteer een applicatie om deze te installeren.

    Als je klaar bent kan je dit venster sluiten.

  • Stap 15

    Aangepaste startscherm

    Na de installatie op een Android-toestel zijn er twee tabbladen zichtbaar op je telefoon: Persoonlijk en Werk. Op sommige apparaten staan deze tabbladen op het startscherm, op andere apparaten staan ze in het app-menu.

    De Persoonlijk tab is standaard geselecteerd.

  • Stap 16

    Selecteer de Werk tab.

    Hierop staan de Werk-applicaties.

    Deze staan in een gescheiden omgevingen op je apparaat waardoor je geen gegevens onderling kunt uitwisselen.

Laatst bijgewerkt op: 27/07/2022

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending