Office 365 voor studenten
Wat gaan we doen en waarom?
We gaan dit jaar alle studenten overzetten van Gmail en de daarbijhorende applicaties naar Office 365 met Outlook. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen. Medewerkers hebben al Solis-mail en Office 365. Door dezelfde diensten aan te bieden aan zowel medewerkers als studenten, is samenwerking gemakkelijker. Daarnaast werkt de universiteit continu aan informatiebeveiliging. Op deze manier kunnen we de e-mail van studenten van de UU beter beveiligen, dit gebeurt onder andere door het instellen van 2FA voor je Office mailbox (vanaf 13 juli). Studenten krijgen nu dus ook Solis-mail (gebaseerd op Office 365) en kunnen gebruik maken van alle Office 365 applicaties.
Wat moet je doen?
- Lees in de FAQ hieronder meer over wat deze wijziging inhoudt
- Kies vervolgens daaronder welk besturingssysteem je gebruikt voor specifieke instructies voor het overzetten van je mail en je data door op de Windows- of Mac-knop te drukken. Voor deze overzetting moet je gebruik maken van een desktop of laptop.
FAQ
Vervolgens heb je vanaf het moment dat je over gegaan bent van Google naar Office 365 tot 1 maart 2021 de tijd om je data van Google over te zetten naar Office 365. Hoe je dat doet lees je in deze handleiding: Google account: data veilig stellen (Google Takeout)
Voor Mac: Gmail: mail migreren naar Office 365 op macOS
Voor Windows: Gmail: mail migreren naar Office 365 op Windows (Thunderbird)
Voor het overzetten van je data ben je zelf verantwoordelijk en hiervoor heb je de tijd vanaf het moment dat je over bent naar Office 365 tot 1 maart 2021. Op 1 maart 2021 sluiten we de toegang tot Google af voor studenten en kan je niet meer bij de data die daar staat. De data bij Google wordt vervolgens ook verwijderd.
Als je er ooit voor gekozen hebt om Gmail te blijven gebruiken, dan moet je de mail daarin veilig gaan stellen. Op 1 augustus zal alle mail alleen nog in Office 365 binnen komen.
Je kunt bijvoorbeeld met OneDrive eenvoudig documenten delen met mede-studenten en docenten. Ongeacht waar je je documenten opslaat (Teams, OneDrive of een aparte SharePoint site) kan je tegelijkertijd met meerdere personen samenwerken aan één document.
Gebruik je ook Teams dan vind je hier je OneDrive bestanden ook terug onder de Files knop in het menu. Hier kan je vervolgens heel eenvoudig documenten kopiëren vanuit je OneDrive naar één van je teams, maar ook vanuit je team kan je juist weer makkelijk bestanden kopiëren naar je OneDrive.
Vanuit Outlook kan je heel eenvoudig bijlagen, die opgeslagen staan in OneDrive, als link meesturen en vervolgens ook de permissies van deze link aanpassen. Oftwel: mag de ontvanger de bestanden alleen lezen of ook bewerken?
Kijk voor meer informatie en instructies ook op: https://solisservices.sharepoint.com/sites/office365help
Gebruik je een Windows of Mac OS apparaat?