Logo Universiteit Utrecht

Office 365 voor studenten

Wat gaan we doen en waarom?

We gaan dit jaar alle studenten overzetten van Gmail en de daarbijhorende applicaties naar Office 365 met Outlook. Hiervoor zijn twee belangrijke redenen. Medewerkers hebben al Solis-mail en Office 365. Door dezelfde diensten aan te bieden aan zowel medewerkers als studenten, is samenwerking gemakkelijker. Daarnaast werkt de universiteit continu aan informatiebeveiliging. Op deze manier kunnen we de e-mail van studenten van de UU beter beveiligen, dit gebeurt onder andere door het instellen van 2FA voor je Office mailbox (vanaf 13 juli). Studenten krijgen nu dus ook Solis-mail (gebaseerd op Office 365) en kunnen gebruik maken van alle Office 365 applicaties.

Wat moet je doen?

  • Lees in de FAQ hieronder meer over wat deze wijziging inhoudt
  • Kies vervolgens daaronder welk besturingssysteem je gebruikt voor specifieke instructies voor het overzetten van je mail en je data door op de Windows- of Mac-knop te drukken. Voor deze overzetting moet je gebruik maken van een desktop of laptop.

FAQ

Dat vanaf 1 augustus (of een zelf gekozen moment eerder dan 1 augustus) je mail niet meer aankomt in je Gmail, maar in je Office 365 mailbox. Op 1 augustus wordt voor alle studenten de Office 365 mailbox ingesteld als plek waar je mail binnenkomt, mocht je zelf al eerder over willen, kijk dan in deze handleiding hoe je dat zelf kan instellen. Met je Office 365 account kan je beter en makkelijker samenwerken met UU medewerkers. Kijk voor alle samenwerkingsmogelijkheden op deze pagina.

Vervolgens heb je vanaf het moment dat je over gegaan bent van Google naar Office 365 tot 1 maart 2021 de tijd om je data van Google over te zetten naar Office 365. Hoe je dat doet lees je in deze handleiding: Google account: data veilig stellen (Google Takeout)

Als je deze handleiding: Google account: data veilig stellen (Google Takeout) volgt om je data over te zetten kun je makkelijk al je data exporteren en op een andere plek veilig opslaan. Volg ook deze handleidingen om je mail over te zetten:

Voor Mac: Gmail: mail migreren naar Office 365 op macOS
Voor Windows: Gmail: mail migreren naar Office 365 op Windows (Thunderbird)

Je kan vanaf nu tot 1 augustus dit jaar instellen dat je je mail in Office 365 wil ontvangen (op een voor jou geschikt moment). Voor alle studenten die dat op 1 augustus nog niet gedaan heb stelt de UU op 1 augustus in dat de mail in Office 365 binnenkomt.

Voor het overzetten van je data ben je zelf verantwoordelijk en hiervoor heb je de tijd vanaf het moment dat je over bent naar Office 365 tot 1 maart 2021. Op 1 maart 2021 sluiten we de toegang tot Google af voor studenten en kan je niet meer bij de data die daar staat. De data bij Google wordt vervolgens ook verwijderd.

Er bestaat in Office 365 een equivalent voor alle veelgebruikte Google apps. Zie hieronder een overzicht:Het kan wel zijn dat er kleine verschillen zitten in hoe je werkt met deze apps. Let bijvoorbeeld op verschillen in opmaak als je een Google Docs document opent in Microsoft Word.
Nee, je blijft hetzelfde e-mailadres houden.
Heb je een tussenjaar of ben je op een andere manier langdurig weg, stel dan op tijd je data veilig! Volg deze handleiding om al je data uit je Google account veilig te stellen.
Als je al gebruik maakt van Office 365 voor e-mail, dan hoef je alleen jouw data bij Google veilig te stellen als je dit wil bewaren. Hoe je dit doet lees je onder “Hoe kan ik al mijn data en e-mail overzetten en veilig stellen?“.

Als je er ooit voor gekozen hebt om Gmail te blijven gebruiken, dan moet je de mail daarin veilig gaan stellen. Op 1 augustus, of eerder als je daar zelf voor kiest, zal alle mail alleen nog in Office 365 binnen komen. Meer hierover lees je onder “Hoe kan ik al eerder over op Office 365 (eerder dan 1 augustus)?

Je werkt als student na de overgang naar Office 365 in dezelfde omgeving en met dezelfde applicaties als docenten op de UU. Dit maakt het samenwerken een stuk makkelijker.

Je kunt bijvoorbeeld met OneDrive eenvoudig documenten delen met mede-studenten en docenten. Ongeacht waar je je documenten opslaat (Teams, OneDrive of een aparte SharePoint site) kan je tegelijkertijd met meerdere personen samenwerken aan één document.

Gebruik je ook Teams dan vind je hier je OneDrive bestanden ook terug onder de Files knop in het menu. Hier kan je vervolgens heel eenvoudig documenten kopiëren vanuit je OneDrive naar één van je teams, maar ook vanuit je team kan je juist weer makkelijk bestanden kopiëren naar je OneDrive.

Vanuit Outlook kan je heel eenvoudig bijlagen, die opgeslagen staan in OneDrive, als link meesturen en vervolgens ook de permissies van deze link aanpassen. Oftwel: mag de ontvanger de bestanden alleen lezen of ook bewerken?

Kijk voor meer informatie en instructies ook op: https://solisservices.sharepoint.com/sites/office365help

Klik bovenaan deze pagina op de categorie ‘E-mail’ voor alle handleidingen over het instellen van je mail.
Ja, ook met je Office 365 e-mailadres kun je gewoon inloggen en gebruik maken van Google Scholar.

Gebruik je een Windows of Mac OS apparaat?