Logo Universiteit Utrecht

Terug
Doelgroep: Medewerkers en Studenten

Eduroam FAQ

In deze FAQ over eduroam vind je tips en oplossingen voor problemen bij het verbinden met eduroam. Kijk hieronder bij de algemene tips en eventueel daaronder tips voor het systeem op jouw device.

Sinds de zomer van 2021 is er een nieuw wifi netwerk beschikbaar speciaal voor studenten en medewerkers van de UU: Utrecht University. We raden aan om met dit netwerk te verbinden wanneer deze binnen bereik is.

  • Algemeen

    Hieronder vind je algemene tips voor eduroam.

  • Veelvoorkomende problemen met het verbinden met eduroam kun je oplossen via de zogenaamde CAT-tool voor laptops en Geteduroam voor smartphones.

    1. Zorg dat je verbinding hebt met een vaste netwerkkabel.
    2. Surf naar https://cat.eduroam.org en klik op de balk “eduroam user: download your eduroam installer”
    3. Kies “Utrecht University”
    4. Volg de stappen op de site om eduroam in te stellen voor jouw device.
    5. Log in met het UU-mailadres als gebruikersnaam.

    Voor Geteduroam zie onze handleidingen: Geteduroam (iOS) en Geteduroam (Android)

    Sommige virusscanners kunnen problemen veroorzaken. Je kan bijvoorbeeld verbonden zijn met eduroam maar geen toegang hebben tot internet, of je kunt helemaal niet verbinden.

    We adviseren tijdelijk je virusscanner uit te zetten en het nogmaals te proberen. Op die manier kun je bepalen of het probleem bij je virusscanner ligt. Als je nu wel kunt verbinden, raadpleeg dan je documentatie en instellingen van je virusscanner.

    Vergeet niet je virusscanner na afloop weer aan te zetten.

  • Microsoft Windows

    Hieronder vind je tips voor eduroam op Windows 10.

  • Kijk bij problemen eerst in de FAQ bij “Eduroam toevoegen via de Configuration Assistant Tool”. Helpt dit niet? Lees dan verder.

    Soms kan je na het opgeven van je UU e-mailadres en wachtwoord geen verbinding maken. Je krijgt een foutmelding, of Windows blijft aangeven dat het ‘de netwerkvereisten controleert’. Dit komt vaak voor bij studenten of medewerkers die eerder op een andere Universiteit of Hogeschool hebben gestudeerd of gewerkt.

    Hoe los ik dit op?

    Stap 1 – Klik met de rechtermuisknop op de startknop en kies voor “Uitvoeren” / “Run”

    Stap 2 – Typ het volgende in en druk op Enter: netsh wlan delete profile name=”eduroam”

    Stap 3 – Typ Exit

    Stap 4 – Doorloop opnieuw deze handleiding.

    Vind je het lastig via bovenstaande stappen? Je kunt oude profielen ook weggooien via het netwerkcentrum van Windows.

    Lukt het nog steeds niet?

    • Je kunt met het commando “netsh wlan show profiles” bekijken welke netwerkprofielen er nog meer op je laptop staan. Je kunt het beste oude profielen van een andere universiteit of hogeschool wissen.
    • Kijk dan hieronder bij “Eduroam handmatig toevoegen”.

    1. Klik op het Wi-Fi icoontje in de taakbalk;
    2. Klik met de rechtermuisknop op het ‘eduroam’ netwerk;
    3. Klik op ‘Niet onthouden’ (‘Forget’);
    4. Maak opnieuw verbinding met eduroam.

  • Mac OS, iPhone en iPad (Apple)

    Heb je een Mac, een iPhone of iPad? Kijk dan hieronder voor tips voor eduroam. We gaan er vanuit dat je een recente versie hebt van de besturingssystemen.

  • Sinds iOS 9 is de functie “Wi-Fi-assistentie” geïntroduceerd. Hierdoor is het mogelijk dat een iPhone (of iPad met een SIM-kaart) plotseling veel meer mobiele data (3G/4G) verbruikt.

    Wij raden aan om deze functie uit te schakelen. Je kunt onderstaand instructiefilmpje bekijken, of:

    Ga op je mobiel naar “Instellingen”, en vervolgens naar “Mobiel netwerk”. Scroll daar helemaal naar beneden en zet het vinkje “Wi-Fi-assistentie” uit.

    eduroam-ipadiphone-i-fi-assistentie-uitschakelen

    Dit op video bekijken? Bekijk dan de instructievideo op Youtube.

  • Android

    Heb je een Android telefoon of tablet?

    Het uiterlijk van Android verschilt per merk en type. Zo ziet Samsung er anders uit dan Motorola of LG. De werking is ongeveer hetzelfde. Het kan zijn dat onderstaande tips niet voor jou van toepassing zijn.

  • Gebruik onderstaande instellingen om verbinding te maken met eduroam:

    – Kies onder EAP voor: PEAP (dit is standaard al zo ingevuld)
    – Bij  verificatie fase 2 vul je in: Geen
    – Als bij CA-certificaat staat “(niet-gespecificeerd)” laat je dat zo staan, anders kies je voor “niet valideren”
    – Bij identiteit vul je je eigen UU emailadres in
    – De Anonieme identiteit kun je leeg laten
    – Als wachtwoord gebruik je je solis-wachtwoord
    – Vervolgens klik je op “Verbinden” en kun je aan de slag op eduroam.

    Optioneel kun je nog aanvinken “Automatisch opnieuw verbinden”, zodat je niet elke keer opnieuw hoeft in te loggen.

    Ga naar de ‘Instellingen’ van je telefoon en vervolgens naar ‘Wi-Fi’. Klik ‘eduroam’ aan (Het kan zijn dat je eduroam ingedrukt moet houden) en selecteer dan ‘Netwerk vergeten’. Je kunt daarna opnieuw verbinding maken. Hoe je dit doet vind je in deze handleiding.

    Android (Samsung) heeft de optie “Slimme netwerkwissel” als optie. Hierdoor is het mogelijk dat je telefoon (of tablet met een SIM-kaart) plotseling veel meer mobiele data (3G/4G) verbruikt.

    Wij raden aan om deze functie uit te schakelen.

    • Ga naar de instellingen van de wifi
    • Klik op “Meer” (More)
    • Klik op “Slimme netwerkwissel” (Smart network switch)
    • Zorg ervoor dat “Uit” (Off) geselecteerd is.

    Dit op video bekijken? Bekijk dan de instructievideo op Youtube.

  • Ubuntu (linux)

  • Wanneer bijvoorbeeld het certificaat van eduroam is vernieuwd, moet je eduroam opnieuw configureren. Verwijder eerst je oude profiel van eduroam door de volgende stappen te volgen:

    – Klik op het wifi-icoon rechts bovenaan je scherm
    – Klik op Edit connections…”
    – Klik op “eduroam” en vervolgens “Delete”. Bevestig door wederom op Delete te klikken.
    – Sluit het venster.
    – Verbind opnieuw met Eduroam. De handleiding hiervoor wordt momenteel ge-update en komt z.s.m. weer beschikbaar.

Laatst bijgewerkt op: 12/10/2023

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending