Logo Universiteit Utrecht

Handleidingen

Terug
Doelgroep: Studenten

MyWorkplace: Windows 10

Als student van de Universiteit Utrecht kun je gebruik maken van allerlei gratis software die je nodig hebt voor je studie, meer informatie over de beschikbare software vind je hier: MyWorkplace. Deze handleiding beschrijft het installeren van MyWorkplace op Windows 10.

  • Maak je gebruik van een vaste computer op de universiteit? Dan kun je stap 1 t/m 6 overslaan, en deze handleiding starten bij stap 7.

  • Stap 1

    Zorg dat je een internetverbinding hebt. Op de universiteit kan je verbinden met het draadloze netwerk eduroam.

  • Stap 2

    Om te beginnen is het nodig om de Citrix Workspace app te installeren op je pc, voordat je gebruik kunt maken van MyWorkplace.

    Hier vind je de laatste versie.

  • Stap 3

    Na het downloaden van het bestand klik je op uitvoeren.

  • Stap 4

    Klik op ‘‘Starten’’.

  • Stap 5

    Vink ‘‘Ik ga akkoord met de licentieovereenkomsten’’ aan en druk op ‘‘installeren’’

  • Stap 6

    Zodra Citrix Workspace App (Citrix Receiver) is geïnstalleerd druk je op ‘‘Voltooien’’.

  • Let op: gebruik je Google Chrome als browser?

      • Wanneer je voor de eerste keer inlogt kan deze melding verschijnen. Klik op “Installeren”.MyWorkplace-Windows-Chrome-1
      • Zet in het volgende scherm een vinkje bij “Onthoud mijn keuze voor alle links van dit type”. Klik op “Applicatie starten”.

    MyWorkplace-Windows-Chrome-2

    • Ga door met stap 7.

  • Stap 7

    Open in je browser een tablad en surf naar www.myworkplace.uu.nl

    Email address: vul je Universiteitsmail in. (Bijvoorbeeld: j.a.jansen@students.uu.nl of j.a.bakker@uu.nl)

    Heb je geen universitair e-mailadres hebt maar wel een Solis-id (zoals Summerschool studenten en Matchings-kandidaten)? Gebruik dan je zogenaamde lange Solis-id. Dit is je Solis-id, gevolgd door @soliscom.uu.nl. Bijvoorbeeld: 43218765@soliscom.uu.nl of smith001@soliscom.uu.nl

    Password: vul je Solis-id wachtwoord in.

  • Stap 8

    Je bent nu ingelogd op MyWorplace. MyWorkplace start standaard op in ‘‘Favorieten’’. Hier kun je later je eigen favorieten apps plaatsen. Klik op het icoontje ‘‘APPS’’.

  • Stap 9

    Je ziet nu alle beschikbare apps en studiesoftware staan. Vanuit hier kun je een app opstarten door op het icoon te klikken.

  • Wil je een app in je favorietenlijst zetten?

    • Klik op “Details” naast het icoon;
    • Klik op “Toevoegen aan favorieten“.

    MyWorkplace-OSX-stap9

  • Stap 10

    In het voorbeeld hiernaast is Adobe Acrobat Pro opgestart en gereed voor gebruik. Druk op het kruisje om de app te sluiten.

  • Wanneer je een app opgestart hebt, en je ziet in de adresbalk van je browser “HTML5Client” staan (zie afbeelding hieronder), dan is de Citrix Workspace App (Citrix Receiver) niet goed geïnstalleerd of was je al ingelogd bij MyWorkplace voordat de Citrix Workspace App (Citrix Receiver) geïnstalleerd werd. In dat geval is de functionaliteit van MyWorkplace beperkt. Herstart je browser. Blijft het probleem bestaan, installeer dan de Citrix Workspace App (Citrix Receiver)  opnieuw volgens bovenstaand stappenplan.

    MyWorkplace-Windows-HML5Client

    Virusscanners kunnen diverse problemen veroorzaken. Wanneer je een probleem ervaart waar je niet uitkomt met bovenstaande stappen, kun je het volgende proberen:
    – Voeg Citrix toe als uitzondering binnen je virusscanner.
    – Deïnstalleer alle virusscanners, en installeer één (goede) virusscanner (opnieuw).
    – Voeg Citrix handmatig toe als extensie binnen Google Chrome.

  • Stap 11

    Om uit te loggen bij MyWorkplace klik je in het hoofdscherm op je naam en vervolgens op ‘‘Afmelden’’.

  • Kijk voor veelgestelde vragen en antwoorden bij de MyWorkplace FAQ.

Laatst bijgewerkt op: 5/11/2019

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending