Printers: IPP printen via MacOS
-
Deze print methode is aanbevolen voor Linux, MacOS, en Windows besturingsystemen. Het is makkelijker om te installeren en het biedt u dezelfde voordelen als de UUBlack/UUColour methode.
-
Om deze printmethode te kunnen installeren en gebruiken, moet je verbonden zijn met het UU-netwerk.
-
Stap 1
- Ga naar de downloadsite van Xerox drivers
- Selecteer je MacOS-versie en download de driver “MacOS Print and Scan Driver Installer”.
- In het DMG-bestand vind je het PKG-stuurprogramma.
-
Stap 2
- Installeer het printerstuurprogramma voor bijvoorbeeld model Altalink 8055.
- Selecteer in de systeemvoorkeuren “Printers and scanners”.
- Ontgrendel het venster en druk op het pictogram + om de printer toe te voegen.
-
Stap 3
Selecteer “Advanced”. Zie de FAQ als er geen “Advanced” icoon zichtbaar is.
Vul de volgende gegevens in:
- Type: Internet Print Protocol (https)
- URL: https://myprint.uu.nl/printers/IPPPrint/.printer
- Naam: IPPprint
Kies een driver, selecteer software, zoek naar “Xerox Altalink C8055” met de meest recente versie en druk op “Add”.
-
Stap 4
Ga naar “Options and Supplies” en configureer de “Options” instellingen. Als je slechts 2 of 3 laden ziet, is de printerdriver mogelijk beschadigd. Installeer in dit geval een ander exemplaar van de driver.
- Papierladen: 6 laden (hogecapaciteitsinvoer en tandemladen)
- Job Storage Module: Not Installed
- Finisher: Office Finisher LX
- Druk op “OK” en vergrendel de instellingen
-
Stap 5
Afhankelijk van de beperkingen van je solis-account en de versie van het besturingssysteem, kun je een van de volgende inlogformaten gebruiken wanneer je een verbinding met een printer maakt. Bijvoorbeeld:
- UU e-mail: X.Janssens@uu.nl
- lange solis: Janssens101@soliscom.uu.nl
- korte solis: soliscom\Janssens101
Als je de foutmelding “Hold for Authentication” krijgt, gebruik dan een ander inlogformaat.
-
In de ruimte van de werkbalk “Add Printer”, naast de overige iconen, druk op Control + rechtsklik, selecteer “Customize Toolbar”. Sleep het icoon “Advanced” naar de werkbalk “Add Printers”. Klik op “Done”.
Controleer je gebruikersnaam en Solis-wachtwoord in de “Sleutelhangertoegang” / “Keychain”. Probeer verbinding te maken met de printer met een andere inlogformaat. Bijvoorbeeld:
- UU e-mail: X.X.Janssens@uu.nl
- lange solis: Janssens101@soliscom.uu.nl
- korte solis: soliscom\Janssens101
Ga naar het menu waar al je printers zichtbaar zijn. Druk op Control + rechtsklik en de optie “Reset Printing System” verschijnt. Hiermee worden al de geïnstalleerde printers verwijderd.
Deze fout kan worden veroorzaakt door een beschadigd printer driver. Installeer de printer opnieuw, met een ander exemplaar van de driver.
Laatst bijgewerkt op: 28/02/2023