Doelgroep: Medewerkers en Studenten

Snip and sketch (screenshots/schermafbeeldingen)

Met de Windows Snip and sketch applicatie kan je gemakkelijk schermafbeeldingen (screenshots) maken en bewerken. Hieronder zie je een korte uitleg over de mogelijkheden.

• Klik op de startknop en typ “Snip and sketch”.
    • Klik op ‘Open’ om het programma te openen.

Wanneer je op “New” klikt om een schermafbeelding te maken kun je vervolgens kiezen uit drie opties:

1. Rechthoekige selectie. Hiermee maak je een rechthoekige schermafbeelding van een deel van je scherm.
    2. Free-Form selectie. Hiermee kies je zelf de vorm met de muis. Dit kan dus ook rond zijn.
    3. Full-screen Snip. Hiermee maak je een screenshot van je hele scherm.

Kies de optie die je wilt en klik daarop om een screenshot te maken van het gebied naar keuze.

Wanneer je een schermafbeelding hebt gemaakt verschijnt deze in de Snip and sketch applicatie. Hier kun je de afbeelding vervolgens nog bewerken en opslaan of kopiëren.

• Met de opties links boven kun je een nieuwe afbeelding maken of een bewerking ongedaan maken (ronde pijl)
    • Met de opties in het midden kun je op de afbeelding tekenen of de afbeelding verkleinen (crop)
    • De opties rechts boven kun je gebruiken om in te zoomen of de afbeelding op te slaan of te kopiëren naar het klembord.

Wil je de afbeelding opslaan als los bestand?

• Klik op het ‘Save’ icoon rechtsboven in
    • Kies een locatie in het scherm dat opent en klik op ‘Save’

Wil je de afbeelding kopiëren naar een chat gesprek of een (Word) bestand?

• Klik op het ‘kopieer’ icoon rechtsboven
    • Ga vervolgens naar de plek waar je de afbeelding wilt plakken
    • Rechtsklik daar met je muis en kies ‘Paste’ (‘Plakken’) of druk op CTRL + v.

Laatst bijgewerkt op: 17/08/2021