Doelgroep: Gasten, Medewerkers en Studenten

Twee-factor-authenticatie: Herstelcode terugvinden

De herstelcode heb je nodig wanneer je geen toegang meer hebt tot je huidige twee-factor-authenticatie wegens een nieuwe of defecte telefoon. Dit is vooral handig als je zelf zo snel mogelijk je 2FA wilt resetten omdat de ICT servicedesk in het weekend of de avonduren minder bereikbaar of gesloten is. Met de herstelcode kan je dan toch zelf je twee-factor-authenticatie opnieuw instellen. Je Twee Factor Authenticatie (2FA) herstelcode kun je terugvinden door in te loggen op mysolisid.uu.nl. Om de herstelcode terug te vinden heb je een actieve en werkende 2FA (NetIQ, Authenticator, of YubiKey) nodig.

Stap 1

Hier moet je kiezen voor de optie ‘Two-factor authentication’.  Vervolgens kies je voor ‘Settings’ waar je wordt gevraagd in te loggen met je 2FA.

Stap 2

Zodra je dit hebt gedaan, verschijnt er een optie ‘Show’ waarmee je je recovery code kunt tonen.

• Noteer de herstelcode en sla deze op een veilige plek, zoals in een persoonlijke wachtwoordkluis

Laatst bijgewerkt op: 5/06/2023