Logo Universiteit Utrecht

Terug
Doelgroep: Medewerkers

Laptop UU: De standaard inrichting

De standaard inrichting van een Windows laptop op de UU (Solis-laptop) bestaat uit:

  • Windows 11 als besturingssysteem
  • Microsoft 365 (Office) met de bijbehorende applicaties
  • Het Software Center voor een uitgebreid selectie aan software
  • Cisco Secure Client om te verbinden met VPN
  • Een aantal veiligheidsinstellingen

Nieuwe laptops worden standaard met deze inrichting geleverd. Medewerkers kunnen voor hun huidige laptop ook zelf een aanvraag doen voor de nieuwe inrichting via onderstaand formulier.

Ga naar het formulier

Naast de genoemde functionaliteiten is het belangrijk te weten dat je Office-bestanden standaard lokaal worden opgeslagen in deze map: “C:\Users\[Solis-id]\Documents”, waarbij [Solis-id] vervangen wordt door je eigen Solis-id.

Je bent zelf vrij om een andere locatie te kiezen voor je bestanden, lokaal of in de Cloud. We raden aan om hiervoor OneDrive te gebruiken. Hier kun je ook standaard je lokale bestanden mee synchroniseren zodat je geen data kwijt raakt. Je kunt er ook voor kiezen om de U-schijf te gebruiken (je persoonlijke opslag van de UU). Dit betekent echter wel dat je last kan krijgen van traagheid en vastlopende Office applicaties wanneer je geen verbinding hebt met het UU netwerk.

De standaard inrichting en het eerste gebruik

Voordat je je laptop thuis kunt gebruiken, moet je eenmalig inloggen op je laptop terwijl deze is verbonden met het UU netwerk via een netwerkkabel op campus, of het Utrecht University WiFi netwerk (eduroam zal niet werken).

Wanneer je de laptop voor het eerst opstart, zie je onderstaand scherm. Het achtergrond plaatje kan verschillen (dit kan je overigens ook zelf aanpassen zodra je bent ingelogd).

Druk op een toets op het toetsenbord, of klik ergens in het scherm. Je zal onderstaand inlogscherm te zien krijgen. Hier kan je inloggen met jouw Solis-ID en bijbehorende wachtwoord (in te stellen op uu.nl/wachtwoord). Als je voor de eerste keer inlogt met jouw account op deze laptop, moet je verbonden zijn met het UU netwerk.

Verbinden met het UU netwerk gaat via een netwerkkabel op de campus (Dit kan direct of via een docking station dat verbonden is met een netwerk kabel) of met het Utrecht University WiFi netwerk.

Als er geen netwerkkabel gebruikt kan worden, kan je ook de eerste keer inloggen door te verbinden met het Utrecht University WiFi netwerk. Verbinden met het Utrecht University WiFi netwerk kan namelijk al in het beginscherm. Je ziet hier het WiFi-icoon rechts onderin (ziet er als het goed is uit als een planeet). Klik daarop en kies ‘Utrecht University’. Maak verbinding met je UU e-mailadres en je Solis-wachtwoord.

Wanneer je verbinding hebt met Utrecht University kan je inloggen op de laptop met je Solis-id en Solis-wachtwoord.

Wanneer je voor de eerste keer inlogt op jouw laptop, staan er links naar de Software Center applicatie en deze handleiding op het bureaublad.

Op de UU zijn veel applicaties en sites beveiligd met twee-factor-authenticatie (2FA) om te zorgen dat iedereen veilig kan werken. Er zijn verschillende methodes om te gebruiken, we raden aan te kiezen voor de NetIQ app.

Hier kun je meer over lezen op intranet: https://intranet.uu.nl/2fa. Het instellen van je eigen 2FA kan op https://mysolisid.uu.nl en voor de meest gestelde vragen kun je terecht op deze handleiding: Twee-factor-authenticatie: FAQ

We raden aan om Onedrive te gebruiken voor het opslaan van je eigen bestanden. Onedrive is de cloud-applicatie van Microsoft 365, je kunt daarop inloggen met je UU account. Het opslaglimiet is 1 TB (1000 GB).

De U-schijf is je persoonlijke schijf van de UU, deze heeft standaard 4 GB ruimte. Wanneer je niet verbonden bent met het UU netwerk kun je niet bij deze bestanden en dit kan vertraging veroorzaken van je laptop. Je verbindt de U-schijf of dezelfde manier als de O-schijf. Zie daarvoor deze handleiding: U- en O-schijf op Windows 10 (VPN).

Wanneer je voor het eerst inlogt op de laptop, is het verstandig om OneDrive direct in te stellen. Dit kan op de volgende manier:

  • Zoek ‘OneDrive’ op in het startmenu (het zoekbalkje links onderin) en open deze;
  • Je krijgt het inlogscherm van OneDrive. Log hier in met jouw universitaire e-mailadres;
  • Druk een aantal keer op Next, dan op Later, en dan op Open OneDrive folder. Je krijgt nu jouw OneDrive map te zien.

Zie hiervoor ook deze handleiding.

Wanneer je op de Universiteit werkt of studeert krijg je een persoonlijk e-mailadres van de UU. Dit wordt je solis-mail genoemd. Hoe je je UU e-mail instelt in Outlook lees je hier.

Een aantal Microsoft 365 (Office) applicaties staan standaard geïnstalleerd op je UU laptop, bijvoorbeeld Outlook en Word. Je moet de eerste keer dat je deze opent inloggen met je UU gegevens. Daarnaast kun je allerlei andere Microsoft 365 applicaties in een browser gebruiken of zelf installeren op je laptop. Hoe je dit doet lees je hier.

Je kunt daarnaast nog allerlei andere gratis applicaties installeren via het Software Center op je laptop. Hoe je applicaties installeert op je UU laptop lees je hier. Als een gewenste applicatie (nog) niet in het Software Center staat, kan je deze aanvragen. Zie hiervoor deze intranetpagina.

De O-schijf wordt gebruikt om samen met collega’s in bestanden te werken en deze met elkaar te delen. De O-schijf is alleen bereikbaar als je verbonden bent met het UU netwerk. Dit doe je op de campus via een netwerkkabel of Utrecht University en thuis via een VPN-verbinding. Hoe je dit doet lees je hier.

FAQ

Dit hoef je niet zelf te doen. De printers staan al standaard geïnstalleerd op UU laptops. De printers heten UUBlack en UUColour. Voor meer informatie over printen kun je hier terecht: https://uu.nl/print.

Ben je alleen nog via een netwerk kabel verbonden geweest met het UU netwerk en je wilt gebruik maken van Utrecht University (wifi)? Zorg dan dat er geen netwerk kabel in je laptop zit en volg daarna de stappen in deze handleiding: Utrecht University op Windows 10.

Dit kan alleen wanneer je installatierechten hebt op de laptop. Standaard heb je 14 dagen installatierechten vanaf het moment dat je voor het eerst inlogt op een nieuwe laptop. Heb je geen installatierechten en heb je die wel nodig? Neem dan contact op met de ICT Servicedesk. Na goedkeuring van je ICT contactpersoon (wordt door de Servicedesk aangevraagd) krijg je deze toegewezen.
  • Zoek in het startmenu naar “Taal” (“Language”), en open de systeeminstelling die tevoren komt;
  • Je krijgt de taalinstelligen te zien. Druk hier op “Een taal toevoegen” (“Add a language”);
  • Zoek vervolgens naar de taal die je toe wilt voegen, selecteer deze, en klik op Next;
  • Als je wilt dat deze taal de standaard weergavetaal voor jouw laptop wordt, zet dan een vinkje voor “Als mijn Windows-weergavetaal instellen” (“Set as my Windows display language”), en druk op Install.
  • Wacht tot de taal volledig is geïnstalleerd;
  • Log nu uit. Bij de volgende keer opnieuw inloggen zal de weergavetaal veranderd zijn.

Je kunt dit zelf instellen.

  • Zoek in het startmenu naar “Deksel”, en open “De actie bij het sluiten van het deksel wijzigen”;
  • Verander de optie “actie als ik het deksel sluit” naar “geen actie ondernemen”. Let op dat dit apart ingesteld dient te worden voor wanneer de laptop op netstroom is aangesloten en wanneer hij op batterij aan staat.
  • Druk op Wijzigingen opslaan.

Je ziet het volgende scherm:

Wanneer je meerdere beeldschermen wilt gebruiken met jouw laptop of wilt dat de text wat groter (of kleiner) wordt weergegeven, is het vaak nodig om een aantal extra instellingen te veranderen.

  • Zoek “Beelscherminstellingen” in het zoekbalkje links onderin, en open deze;
  • Je krijgt onderstaand scherm te zien;
  • In dit venster staan twee knoppen. De rechter knop bepaald hoe de schermen staan ingesteld. Vaak is aan te raden om hier te kiezen om het bureaublad ‘uit te breiden’. Je kan dan meerdere applicaties tegelijk gebruiken op verschillende schermen.
  • Door op Identificeren te klikken krijg je op alle schermen een nummer te zien. Zo kan je identificeren welk scherm waar staat.
  • De schermen zijn te verplaatsen door ze in dit venster te verslepen. Het is aan te raden om ze ongeveer hetzelfde in te stellen zoals ze in het echt staan opgesteld. Op die manier kan je het makkelijkst met de muis bewegen tussen meerdere beeldschermen.
  • Onder het kopje Meerdere beeldschermen zijn nog wat additionele instellingen te vinden voor het werken met meerdere beeldschermen. Zo kan je bijvoorbeeld instellen welk scherm wordt gezien als hoofdbeeldscherm door bovenaan het betreffende scherm the selecteren en dan het vinkje voor “Dit beeldscherm instellen als hoofdbeeldscherm” te zetten.
  • Onderaan staat ook een kopje Schaal en indeling. Er wordt altijd aangeraden om de beeldschermresolutie ingesteld te houden op de aanbevolen resolutie, maar de Schaal kan aangepast worden om text en iconen wat groter te maken op het scherm.

Zie de handleiding: Meerdere beeldschermen instellen (Windows) voor een uitgebreide stapsgewijze instructie over het instellen van meerdere beeldschermen op een werkplek.

Laatst bijgewerkt op: 21/02/2024

Terug
Feedback

Heeft deze handleiding je geholpen?

Je helpt ons met jouw feedback. Zo kunnen we onze handleidingen verbeteren!

Sending