Twee-factor-authenticatie: wisselen van methode

Gebruik je bijvoorbeeld Google Authenticator als 2FA methode en wil je overstappen naar een andere methode zoals de applicatie NetIQ? Volg dan onderstaande stappen.

• Kies voor Deactivate with Authenticator”

• Vul je verificatie code in
    • Klik op Verify”

Je ziet dan deze melding verschijnen en je 2FA is gedeactiveerd.

Je kunt nu 2FA opnieuw activeren en een andere methode kiezen. Wanneer je gelijk na het deactiveren de nieuwe methode wilt instellen kun je op Get started” klikken (zoals op de afbeelding bij stap 4).

Wanneer je op een later moment de nieuwe methode wilt instellen volg je deze stappen:

• Klik op Choose” bij de methode die je wilt gaan gebruiken. In dit voorbeeld gebruiken we NetIQ.
    • Doorloop daarna met je telefoon de stappen op de pagina op https://mysolisid.uu.nl om de NetIQ app te downloaden en te installeren (zoek de app op je telefoon in je Playstore/Appstore)

• Scan aan het einde van de stappen de QR code met de NetIQ app op je telefoon om het proces af te ronden.

Je nieuwe 2FA methode is nu ingesteld.

Let op: sla je nieuwe recovery code die je te zien krijgt goed op (deze vervangt de code die je al had)! Deze heb je nodig om je 2FA te kunnen herstellen als bijvoorbeeld je telefoon kwijt raakt.

• Indien je wilt wisselen naar Google Authenticator of Yubikey kan je de onderstaande handleidingen volgen:

Laatst bijgewerkt op: 23/09/2022