Logo Universiteit Utrecht

Als eerstejaars student komt er van alles op je af. Om je zoveel mogelijk te helpen bij praktische (IT) zaken hebben we hieronder een aantal tips en manual voor je op op een rijtje gezet.

Wanneer je begint met studeren aan de Universiteit Utrecht krijg je een studentenaccount waarmee je gebruik kunt maken van allerlei universitaire diensten en systemen. Dit heet je Solis-id en is een willekeurige combinatie van 7 cijfers.

Om te zorgen dat studeren op de UU op een veilige manier gebeurt, moet je twee-factor authenticatie (2FA) instellen. Je kunt 2FA instellen via mysolisid.uu.nl. Je kunt daar kiezen uit verschillende methodes. Bij elke methode krijg je een recovery code, het is belangrijk om deze ergens op te slaan! Meer informatie over 2FA vind je in deze handleiding: Twee-factor-authenticatie: FAQ.

Hier vind je wat meer uitgebreide informatie voor nieuwe studenten en medewerkers: https://uu.nl/welkom .

 

 

 

 

Als student van de UU krijg je een studenten Outlook e-mailadres (je Solis-mail) en toegang tot Office 365 met allerlei applicaties als Word, Excel en Powerpoint. Je krijgt vanzelf bericht wat je UU e-mailadres is. Je e-mailadres is gebaseerd op je naam en eindigt op @students.uu.nl (bv. j.a.jansen@students.uu.nl). Je wachtwoord voor je e-mailadres is hetzelfde als dat van je Solis-id.

Je studentenmail koppelen op je eigen laptop/telefoon doe je zo:

Om Office applicaties te gebruiken kun je inloggen op de online Office 365 omgeving met je Solis-id en wachtwoord.

Meer uitleg over inloggen en applicaties installeren op je eigen computer kan je hier vinden: Office 365 thuis installeren.

Osiris is het systeem waar je je kunt inschrijven voor vakken en tentamens en je je cijfers en resultaten kunt terugvinden. Ga naar https://osiris.uu.nl en log in met je Solis-id en wachtwoord. Osiris is beveiligd met 2FA, je moet daar dus ook inloggen met een extra verificatie code.

Blackboard is het systeem waar je inhoudelijke cursusinformatie kunt vinden. Blackboard bereik je via https://uu.blackboard.com/ en je logt in met je Solis-id en wachtwoord.  Als je de eerste keer probeert in te loggen wanneer je net je Solis-id hebt ontvangen en het lukt niet, wacht dan eerst een dag en probeer het dan opnieuw. Het kan zijn dat je inloggegevens nog niet zijn gesynchroniseerd met Blackboard.

Ook Blackboard is beveiligd met 2FA.

Op de Universiteit staan multifunctional printers. Dat zijn printers waar je mee kunt scannen, kopiëren en printen. Je kunt inloggen op de printers met een gekoppelde pas of door op de printer zelf je Solis-id en wachtwoord in te typen. Je betaalt per pagina. Voor meer informatie over printtegoed en bijvoorbeeld het koppelen van een kaart kun je hier terecht: https://www.uu.nl/organisatie/it/printen-kopieren-en-scannen. Daarnaast staan er hier op de manualsite onder het kopje printdiensten allerlei manual over het installeren en gebruiken van printers.
Op de universiteit maken we gebruik van het netwerk “Utrecht University” om alle studenten en medewerkers van wifi te voorzien. Je kunt hier verbinding mee maken als je op het Utrecht Science Park bent of in de binnenstad in de universiteitsgebouwen. Hoe je verbinding maakt verschilt per apparaat, klik op een van de onderstaande manual voor meer uitleg:

Op veel andere universiteiten kun je met je studentenaccount gebruikmaken van het netwerk eduroam, dit kan ook op de UU. Hoe je verbinding maakt verschilt per type telefoon of laptop. Zie hieronder de instructies:

Via MyWorkplace krijg je van de universiteit toegang tot allerlei software om online te gebruiken. Je hebt hiervoor alleen een internetverbinding nodig. Meer uitleg over het gebruik van MyWorkplace vind je hier: https://students.uu.nl/myworkplaceDe meest gestelde vragen en antwoorden over MyWorkplace vind je hier: https://manuals.uu.nl/nl/handleiding/myworkplace-faq/ .

Met de MyUU app heb je handig toegang tot je rooster, je cijfers en je collegekaart. Je kunt de app downloaden via de Play Store (Android) of de App Store (iPhone).

Er is ook een desktop versie van de MyUU-app. Deze vind je door in te loggen met je Solis-id en wachtwoord op https://students.uu.nl.

 

Meer informatie over wat je allemaal kan met de MyUU-app en -portal vind je hier: https://students.uu.nl/en/news/new-the-myuu-portal-for-students

Voor alle IT-gerelateerde vragen kun je bij ons terecht via deze kanalen:

manual: https://manuals.uu.nl

Whatsapp: +31 (0)6 1003 4493

E-mail: servicedesk@uu.nl

Selfservice Portal: https://uu.topdesk.net, log in met je Solis-id en wachtwoord en maak een melding aan.

Bellen: +31 (0)30 253 4500

Voor uitgebreide contactinformatie en openingstijden kun je hier terecht: https://www.uu.nl/node/1601/advies-en-support